
24.7.2025 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 7557 sayılı Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda Ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un dişhekimlerini ilgilendiren düzenlemelerine ilişkin bilgi notu aşağıda sunulmaktadır.
1) Dişhekimlerinin Birden Fazla Yerde Çalışmasına Yönelik Değişiklikler
1219 sayılı Yasanın hekim ve dişhekimlerinin çalışma koşullarını düzenleyen 12. maddesindeki “birden fazla” ibaresi “en fazla iki” olarak değiştirilmiştir. Böylelikle dişhekimlerinin
- a) Kamu kurum ve kuruluşları.
- b) Sosyal Güvenlik Kurumu ve kamu kurumları ile sözleşmeli çalışan özel sağlık kurum ve kuruluşları, Sosyal Güvenlik Kurumu ve kamu kurumları ile sözleşmeli çalışan vakıf üniversiteleri.
- c) Sosyal Güvenlik Kurumu ve kamu kurumları ile sözleşmesi bulunmayan özel sağlık kurum ve kuruluşları, Sosyal Güvenlik Kurumu ve kamu kurumları ile sözleşmesi bulunmayan vakıf üniversiteleri, serbest meslek icrası
şeklinde sayılan bentlerden her bir bent kapsamında olmak üzere en fazla iki sağlık kuruluşunda çalışabileceği düzenlenmiştir.
Belirtilen düzenleme Ağız Ve Diş Sağlığı Hizmeti Sunulan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin 18/5. maddesindeki; “Sağlık kuruluşunda çalışan diş hekimi, 1219 sayılı Kanunun 12 nci maddesine uygun olmak kaydıyla bulunduğu ildeki iki ayrı özel sağlık kuruluşunda çalışabilir. İki ayrı özel sağlık kuruluşunda çalışan diş hekimi, yalnızca bir özel sağlık kuruluşunun asgari personel sayısına esas alınır.” şeklindeki hükümde ve uygulanışında bir değişiklik yaratmamaktadır.
Kamuda çalışan dişhekimlerinin özel sağlık kuruluşunda çalışmasına yönelik yasak halen devam etmektedir.
Aynı maddeye eklenen fıkra ile dişhekimlerinin özel sağlık kurum ve kuruluşları ile vakıf üniversitelerinde 5510 sayılı Yasanın 4/a maddesi kapsamında çalışabileceği belirtilmiştir. İlgili madde hizmet sözleşmesi ile işçi olarak çalışmayı düzenlemekte olup pratikte işverenlerin sıklıkla başvurdukları hizmet satın alma, serbest meslek makbuzu düzenleyerek çalışma şeklinde uygulamaları yasaklamaktadır.
Yine özel sağlık kurum ve kuruluşları ile vakıf üniversitelerinde çalışan dişhekimlerinin 1/6/2026 tarihine kadar yeni çalışma izni başvurusunda bulunması zorunluluğu getirilmiştir.
2) Aydınlatılmış Onam Yönünden Değişiklikler
1219 sayılı Yasanın 70. maddesine yapılan ekleme ile hastanın onamının elektronik ortamda da alınabilmesine olanak tanınmıştır. Bunun için onam formunun ilgilinin kimliğinin doğrulama kabiliyetini haiz kimlik belgeleriyle veya biyometrik yöntemlerle ya da elektronik kimlik doğrulanmasına imkân verecek yöntemler kullanılarak imzalanması gerekmektedir.
3) Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Yönünden Değişiklikler
3359 sayılı Yasanın Ek 11. maddesine yapılan ekleme ile tanıtım ve bilgilendirme faaliyetleri; “adres ve iletişim bilgileri, çalışma gün ve saatleri, hasta kabul edilen uzmanlık dalları, çalıştırılan sağlık meslek mensuplarının mesleki ve akademik unvanları ve hizmet verilen sağlık alanıyla ilgili sağlığı koruyucu ve geliştirici nitelikteki bilgiler” ile sınırlı olduğu açıkça belirtilmiştir.
Bu maddeye aykırı davranışların yaptırımı olarak da özel sağlık kuruluşları yönünden 100.000 Türk lirasından az olmamak üzere bir önceki aya ait brüt hizmet gelirinin yüzde ikisine kadar idari para cezası öngörülmüştür. Daha Öncesinde Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım Ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmelikte doğrudan dişhekimlerine 1219 sayılı Yasanın 44. maddesi uyarınca idari para cezası, sağlık kuruluşu yönünden ise uyarı ve faaliyetin durdurulması şeklindeki yaptırımlar uygulanmaktaydı. 1219 sayılı Yasanın 44. maddesindeki idari para cezalarında 2025 yılı itibariyle alt sınır 2.411,55 TL iken üst sınır da 24.113,54 TL’dir. Bu anlamıyla yapılan değişiklikle özel sağlık kuruluşlarına idari para cezası uygulanması yöntemi benimsenmiş ve idari para cezası ciddi biçimde arttırılmıştır. Yasada geçen özel sağlık kuruluşları ibaresinin muayenehaneleri de kapsayacağını düşünmekteyiz.
Böylelikle dişhekimlerine yakın zamandaki denetimlerde MBYS vb. veri girişini yapmaması, kalibrasyon eksikliği vb nedeniyle 3359 sayılı Yasanın Ek 11. maddesi kapsamında uygulanan idari para cezaları ile benzer bir düzenleme yapılmış, sağlık kuruluşunun türü, eylemin niteliği konusunda herhangi bir ayrım yapılmaksızın ölçüsüz bir yaklaşım benimsenmiştir.
4) Ruhsatlandırma ve Lisans Bedeli Yönünden Değişiklikler
663 sayılı KHK’nın 57. maddesi içeriği büyük oranda aynı kalmak üzere yeniden düzenlenmiş olup Bakanlık ve bağlı kuruluşlarınca düzenlenecek veya onaylanacak her türlü ruhsatlandırma ve mesul müdürlük belgesi ile permi ve sertifikalar üzerinden 2 milyon Türk lirasını geçmemek üzere Bakanlıkça belirlenecek tarifelere göre ücret alınacağı düzenlenmiştir. Her yıl bu tutarlar yeniden değerleme oranında arttırılacaktır.
Planlama çerçevesinde, gerçek veya tüzel kişilere sağlık alanında belirli bir hizmeti verebilme veya hastane ve benzeri sağlık kuruluşları açabilme yetkisi veren ve bedeli açık arttırma ile belirlenen lisanslara ilişkin genel kuralların alt düzenleyici işlemler ile belirleneceği düzenlenmiştir. Buradan elde edilen gelirin %75’lik kısmi USHAŞ’a aktarılmaktadır.
Lisans yoluyla elde edilen gelirin büyük oranda USHAŞ’a aktarılması nedeniyle yakın zamanda açık arttırma yoluyla verilecek lisanların ağırlıklı olarak sağlık turizmi yapılacak sağlık kuruluşları yönünden olabileceğini düşünüyoruz.
5) Sağlık Bilişim Sistemleri Yönünden Değişiklikler
3359 sayılı Yasaya eklenen Ek 22. Madde ile sağlık bilişimi ve teknolojisi alanında kullanılan ürün ve hizmetlere ilişkin kriterlerini belirlemek, uygunluğuna karar vermek konusunda Bakanlık yetkili kılınmıştır.
Sağlık Bilişimini tıp alanındaki bilgilerin üretimi, toplanması, değerlendirilmesi, analizi, saklanması, işlenmesi, sunulması ve arşivlenmesi süreçlerinin tamamı ile ilişkilendirildiğinden hasta kayıt sistemleri, elektronik hasta kayıtları, klinik bilgi sistemlerinin kriterlerinin Bakanlık tarafından yeniden düzenlenebileceği anlaşılmaktadır. Bakanlık belirlediği kriterlere uygun klinik sistemlerini kullanmayı zorunlu tutabilecek, veri girişleri yönünden de denetim yetkisini arttırabilecektir.
6) Diş Protez Teknisyenleri/Teknikerler Yönünden Değişiklikler
1219 sayılı Yasanın Ek 13. maddesinde yapılan değişiklikle yardımcı sağlık meslek mensuplarından diş protez teknikeri ibaresi diş protez teknikeri/teknisyeni şeklinde değiştirilmiş, ön lisans mezunu olma şartı ortadan kaldırılarak sağlık meslek lisesi mezuniyeti yeterli hale getirilmiştir.
-
KVKK DAN SAĞLIK KURLUŞLARINA VERBİS MIAFİYETİ07.10.2025
-
2025 YILI ADO BURS DUYURUSU06.10.2025
-
ADO EYMİR GÖLÜ YÜRÜYÜŞÜ03.10.2025
-
ADO 16. BAHAR SEMPOZYUMU17.09.2025
-
ANKARA DİŞHEKİMLERİ ODASI DİŞHEKİMLİĞİ ÇALIŞTAYI SONUÇ RAPORU YAYIMLANDI09.09.2025
-
31 EKİM- 3 KASIM 2025 TARİHLERİ ARASINDA BİLİRKİŞİLİK TEMEL EĞİTİMİ DÜZENLENECEK04.09.2025
-
MESUL MÜDÜRLER REKLAM SORUMLULUĞU TAŞIR: MAHKEMEDEN ÖRNEK KARAR13.08.2025
-
Tabelalar İçin İlan ve Reklam Vergisi Hakkında Bilgilendirme31.07.2025
-
TSİM Uygulamasının Kapatılması ve MKYS Üzerinden Veri Girişi Hakkında25.07.2025
-
İL VE İLÇE SAĞLIK MÜDÜRLÜKLERİ TARAFINDAN YAPILAN DENETİMLER HK10.07.2025